Een brug te ver

Op 23 september 2011

De actie "Een brug te ver"! wordt door de bevolking positief onthaald. Een bloemlezing:

***

Hoe groot kan de geldverspilling zijn in deze crisistijd voor een loopbrug die waarschijnlijk door niemand gebruikt zal worden. Wat kan het belang zijn om dit project toch tegen de protesten in door te drukken? Waarom niet het geld gebruiken voor de aankoop van extra grond voor natuurbehoud rond de Kwarekken of voor de asfaltering van de Koning Leopoldlaan die nu door het gebrekkige wegdek voor zeer veel geluidsoverlast voor mensen en natuur zorgt.

***

Zowel burgemeester Van Hirtum als Kempens Landschap's directeur Philippe De Backer verwijzen, als het ware als verzachtende omstandigheid, naar het feit dat de Vlaamse regering en de Europese subsidies grotendeels de brug betalen: alsof het geld niet altijd uit onze zakken komt, of het nu in Westerlo, in Vlaanderen of in Europa versmost wordt.
Het mooie van de Asberg, zoals we die altijd gekend hebben, wordt door deze brug vernield. Het schepencollege had dit voor ons unieke stuk natuur moeten beschermen: het had nooit een vergunning mogen afleveren. Ze hebben noch ons patrimonium, noch onze centen beschermd. Want zeggen dat de brug Vlaams en Europees gesubsidieerd wordt is larie: wie het geld ook toekent, het komt altijd uit de belastingbetaler zijn zakken: de onze dus.

***

Sinds tientallen jaren zie ik ons mooie dorp lelijker en lelijker worden. Het lijkt alsof onze 'bestuurders' er alles aan doen om al wat mooi is in Westerlo te vernielen. Dreven maken plaats voor asfalt (de ring), mooie oude gebouwen worden gesloopt om plaats te maken voor oerlelijke appartementen en warenhuizen. Het zo mooi en knus aangelegde marktplein was ook geen lang leven beschoren. Het werd vervangen door een kil, strak en in onze ooit zo charmante dorpskom totaal misplaatst ontwerp met zoveel mogelijk en meestal nutteloze 'steenvlakten'. Als het maar geen plant is, is het goed, zo lijkt de leuze in de Westelse gemeenteraad. En dan nu de kers op de taart: een afschuwelijke en nutteloze brug! Ik stond verstomd door zoveel onkunde. Een wangedrocht is het, een verkrachting van onze idyllische Asberg en omgeving. Het zit mij al lang hoog hier in Westerlo, onze 'Parel der Kempen' is dat al heel lang niet meer. Met dank aan onze beleidsmensen, waarvan ik sommigen ervan verdenk het met aannemers op een akkoordje te gooien om de eigen zakken te vullen in ruil voor weer een wangedrocht. Al het moois moet weg, als het maar opbrengt voor de een of andere!