N-VA keurt toch lening aan noodlijdend OCMW goed

Op 17 december 2014

De meerderheid in de gemeenteraad van Westerlo heeft maandagavond een renteloze lening van 3 miljoen euro aan het OCMW goedgekeurd, alsook een extra bijdrage voor 2015. Die middelen zijn nodig om de financiën van het OCMW in evenwicht te brengen. Momenteel kampt het OCMW met rode cijfers omdat de kosten voor het nieuwe woonzorgcentrum hoger uitvallen dan geraamd.

OCMW-voorzitter Kristof Welters (CD&V) nam tijdens de gemeenteraad eerst uitvoerig het woord om uit te leggen waarom de gemeente een renteloze lening van 3 miljoen euro aan het OCMW ter beschikking stelt en waarom ze de bijdrage voor 2015 met ongeveer 300.000 euro verhoogt. We schreven eerder al dat de hoge leninglasten en de zware personeelskosten van het nieuwe woonzorgcentrum Parel der Kempen mee aan de basis liggen van die verhoging. "Maar ook het beheer van het budget moet beter. We gaan een volledige omkering invoeren. Vroeger moest niemand van het OCMW verantwoording afleggen bij de aankoop van bijvoorbeeld bureaus. Niemand had zicht op het budget. Voortaan zal elke stap in de financiën verantwoord moeten worden", beklemtoonde Kristof Welters. De vinger op de knip, dus.

De plannen voor de bouw van het woonzorgcentrum dateren uit de vorige legislatuur, toen CD&V het nog alleen voor het zeggen had in Westerlo. Coalitiepartner N-VA kan je daarom niet mee verantwoordelijk houden voor het financiële debacle, maar de Vlaams-nationalistische partij schaart zich volledig achter haar partner. "Het is niet leuk dat deze slechte financiële toestand nu pas naar boven komt en dat de oorzaak dateert uit een periode toen wij nog niet in de coalitie zaten, maar we zitten nu in een situatie dat we niet anders kunnen dan samenwerken aan een oplossing. Het is onze politieke verantwoordelijkheid om dit probleem op te lossen", zegt Clyde Tai-Apin (N-VA). Hij wordt overigens vanaf 1 januari 2016 OCMW-voorzitter. "We vragen dan ook het vertrouwen van de volledige gemeenteraad om de extra bijpassing en de renteloze lening goed te keuren ,zodat we ons werk kunnen doen." De N-VA gaat er wel extra op toezien dat elke euro die het OCMW nog uitgeeft eerst grondig wordt bekeken. De partij wil ook onder meer elk kwartaal een financieel verslag opvragen bij het OCMW. (JOBG)