Ontwerp herinrichting Schoolstraat Heultje goedgekeurd

Op 22 november 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid

Herman Wijnants, schepen van mobiliteit N-VA Westerlo is een tevreden man.
Op de gemeenteraad van 21 november 2016 werd immers het ontwerp herinrichting Schoolstraat Heultje goedgekeurd .
Veilige schoolomgevingen creëren in onze gemeente is een prioritair actiepunt in het beleid van N-VA Westerlo.
We gaan hiervoor echter niet over één nacht ijs.
Hoe de schoolomgeving van Heultje op duurzame wijze veiliger kon worden gemaakt, werd aandachtig bekeken en besproken. Zo werden de verschillende betrokken partijen, waaronder de schooldirectie, de ouders en de buurtbewoners bevraagd en werden er twee infoavonden georganiseerd door de gemeente. Daarnaast vonden er heel wat besprekingen in het verkeerscomité en het schepencollege plaats. Vervolgens werden enkele proefopstellingen uitgetest en geëvalueerd. Dit geheel aan voorbereidingen heeft geleid tot het ontwerp herinrichting Schoolstraat dat gisteren door de gemeenteraad werd goedgekeurd.
Het invoeren van permanent enkelrichtingverkeer voor gemotoriseerd verkeer werd door de meerderheid van de betrokken partijen als zeer positief, zelfs noodzakelijk, vooropgesteld. We moeten eerlijkheidshalve zeggen, dat niet elke buurtbewoner hiervoor onmiddellijk gewonnen is, maar het algemeen belang dient in deze te primeren. Men kan immers niet ontkennen dat de zwakke weggebruiker gebaat is met een duidelijke, permanente - en bovenal veilige - inrichting van deze Schoolstraat.
Het ganse project heeft wel wat tijd gekost doordat er zoveel mogelijk rekening werd gehouden met de opmerkingen en ideeën die we via de infoavonden hebben vernomen. Vooraleer de werken van start gaan, zal er nog een infoavond georganiseerd worden waar het volledig uitgewerkt plan zal worden voorgesteld. Dit laat toe om kleine aanpassingen vooralsnog mee op te nemen.
Het ontwerpplan kan men alvast terugvinden op de website van de gemeente Westerlo .

Nva Westerlo bewijst hiermee dat verkiezingsbeloften geen loze woorden hoeven te zijn.
Samen met u denken we, durven we én doen we!