Zwaar verkeer in Heultje

Op 24 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid

In tegenstelling tot wat oppositielid Frans De Cock beweert in zijn omgangsbrieven, die hij verspreidt in Heultje, zijn er vanuit zowel  N-VA als vanuit de gehele meerderheid reeds tal van initiatieven geweest om de aanrijroute voor vrachtwagens naar het industriegebied van Hulshout-Heultje op bovenlokaal vlak te herbekijken.
Op de gemeenteraad van 27 februari 2012 heeft onze huidige fractievoorzitter, Jef Van den Eynde, toen nog vanuit de oppositie, dit euvel als eerste aangekaart en geagendeerd.
Vanaf het moment waarop N-VA en CD&V in 2013 een meerderheid vormden, werden hierover tal van besprekingen gestart op bovenlokaal niveau.
In 2013 vond er tevens een eerste vergadering plaats met alle burgemeesters van de betrokken gemeentes, tijdens dewelke duidelijk mocht blijken dat de omliggende gemeentes zeker niet onmiddellijk zouden instemmen om hun dorpskernen terug open te stellen voor zwaar vrachtverkeer naar het desbetreffende industrieterrein.
Eveneens in 2013 had een delegatie van het schepencollege hieromtrent een onderhoud met toenmalig minister van mobiliteit Hilde Crevits.
In 2015 werd, door toedoen van volksvertegenwoordiger Herman Wijnants, opnieuw een afvaardiging van N-VA (meer bepaald Herman Wijnants, Iris De Wever en Jef Van den Eynde) bij huidig minister van mobiliteit Ben Weyts ontvangen en werd er een volledig gedocumenteerd verslag overhandigd aan diens kabinet.

Volgende maand is er trouwens opnieuw een overleg gepland met verschillende actoren in dit dossier.

Steeds heeft N-VA Westerlo in dit dossier de nodige druk uitgeoefend op de hogere overheden om het ENA-plan, hetwelk momenteel nog NIET in voege is, te herbekijken.
Dit alles met als doel om alle aanrijroutes open te houden om zodoende het vrachtverkeer zo veel als mogelijk te spreiden over de verschillende gemeentes.

Wat de milderende maatregelen betreft in verband met de geluidshinder in de Gevaertlaan en de Industrieweg zijn wij er ons van bewust dat het affrezen van de Gevaertlaan niet het beoogde effect heeft gehad.

Daarom werd er budget voorzien om nieuwe maatregelen te kunnen treffen om de geluidslast toch zo veel als mogelijk te beperken:
1. De Gevaertlaan zal geasfalteerd worden.
2. De Industrieweg zal afgefreesd worden volgens een nieuw procedé, waarna zal geëvalueerd worden of dit het nodige resultaat oplevert.
3. De August-Cannaertsstraat zal bij het rioleringsproject volledig vernieuwd worden.

Gelet op dit alles menen wij toch wel te mogen stellen dat er, zowel vanuit N-VA als vanuit de gehele meerderheid, in dit dossier reeds heel wat inspanningen ten gronde zijn geleverd.
Dit in tegenstelling tot wat oppositielid Frans De Cock meent te mogen beweren in zijn omgangsbrieven…

Jef Van den Eynde
Fractievoorzitter N-VA Westerlo