Veilige schoolomgevingen

Op 1 september 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeersveiligheid, Verkiezingen 2018
Veilig naar school

Terug naar school! Voor de ene al wat fijner dan voor de andere. Maar 1 ding hebben we allemaal gemeen: we willen zo veilig mogelijk naar school gaan.

In 2012 zijn we dan ook naar de kiezer gegaan met de schoolveilige omgevingen in ons programma. We hebben daar de afgelopen 6 jaar ook effectief werk van gemaakt. Steeds zijn we hier omzichtig te werk gegaan en hebben alle belanghebbenden geconsulteerd om er zo voor te zorgen dat iedereen zich gehoord voelt.

Zo heeft de afgelopen zes jaar schepen van Mobiliteit, Herman Wynants werk gemaakt van de Verlorenkost en Spikdoornveld in Westerlo, in Heultje is er gekozen voor enkelrichting en een fietsstraat en ook in Oevel is er een veiligere schoolomgeving ontworpen. Ook in Oosterwijk hebben we enkele hekelpunten aangepakt door onder andere het plaatsen van lichtgalgen op de gewestweg. En in Zoerle-Parwijs is er een goed zichtbare oversteekplaats gekomen. In Tongerlo tenslotte, zijn de gesprekken nog aan de gang.

Het werk is nog niet klaar en we willen nog steeds gaan voor meer veiligheid voor onze schoolgaande jeugd. We willen zoveel mogelijk schoolomgevingen verkeersarm maken en waar kan verkeersvrij. Dit is niet alleen veiliger, maar ook beter voor de gezondheid van de kinderen omwille van de dalende concentratie van uitlaatgassen. Ook willen we kinderen stimuleren om met de fiets naar school te gaan. Dat willen we doen via een fietsroute-plan om kinderen de mogelijkheid te geven op een veilige manier naar school te komen.

Wij hopen op uw steun in oktober, zodat N-VA Westerlo haar werk kan verderzetten om onze kinderen zo veilig mogelijk naar school te laten gaan.

Wij wensen alle kinderen, jongeren, en leerkrachten een fijne start van het nieuwe schooljaar!